5 JMEN FIGURÁLNÍ MALBY,

KTERÁ MUSÍTE ZNÁT

Ve světě groteskních a surreálních příběhů Maskerových figur z klamně zářivých barev prosvítá smutná ironie a znepokojující úzkost.

Zastoupení: Dukan Gallery Paris, Lipsko, DSC Gallery, Praha

Ocenění: Cena 333 Národní galerie (2011), finalista Chalupeckého ceny (2010)

Artradar: Díky sólovým výstavám v Paříži i Lipsku roste mezinárodní povědomí o jeho

práci. Má zahraniční sběratele, což je předpoklad k budoucímu růstu.

Sběratelský tip: Kvůli pracné technice malby je jeho produkce omezena, vzniká jen

několik děl ročně a jsou sběrateli rezervována dlouho předem, čeká se na ně pak i rok.

Na vernisáži je proto již většina děl prodaná. V případě zájmu je třeba rezervovat co nejdřív.

Ceny pláten: 90 000–350 000 Kč                 

Tip: Grafika Tajemný vesmír, 2 x 2 m, serigrafie, edice 17, cena 40 000 Kč

JIŘÍ PETRBOK:

CYKLUS ČERVENÁ

2008 Akryl na plátně 320 x 250 cm Cena: 600 000 Kč

Vizuální bestiálnost výjevů na Petrbokových obrazech je umocněna sebeironickým podtextem.

Zastoupení: DSC Gallery, Praha

Artradar: Vede svůj ateliér na AVU, bývá zařazován do mezinárodních výstav, často např.

s Young British Artists. Na svém posledním projektu spolupracuje přímo s kontroverzními

sourozenci Chapmanovými, což naznačuje potenciál vývoje jeho mezinárodní kariéry.

Sběratelský tip: Jeho práce z fetišistického prostředí z poloviny devadesátých let se již

téměř nedají sehnat. Sběrateli žádané a cenově velmi výhodné jsou tisky maleb na banner.

Ceny pláten: 90 000–650 000 Kč

Ceny kreseb: 20–50 000 Kč (30 x 21 cm)

LUBOMÍR TYPLT:

DVĚ NESMĚLÁ DĚVČÁTKA

2016 Olej na plátně 200 x 145 cm 180 000 Kč

Svět složitých emocí, strachu, vnitřních hrůz a selhání zobrazuje Typlt ve své gestické figuraci.

Zastoupení: DSC Gallery, Praha

Artradar: Jeho kariéra se od většiny českých autorů liší. Přesvědčil svým talentem a byl přijat

na prestižní Kunstakademii v Düsseldorfu do ateliéru profesorů M. Lüpertze, G. Merze

a A. R. Pecka. Poté žil v Berlíně, vystavoval v německých a nizozemských galeriích.

Sběratelský tip: Takto hvězdný start autora katapultuje na mezinárodní scénu. Spolu

s galerií připravuje Typlt na rok 2018 další růst. Očekává se zvýšení cen související

s mezinárodním působením.

Ceny pláten: 120 000–450 000 Kč

MARTIN KRAJC:

BUNNY GIRL

2015 Akryl, plátno 180 x 160 cm Cena: 260 000 Kč

Martin Krajc konfrontuje diváka s tajemstvím prostřednictvím osamělých ženských postav.

Zastoupení: DSC Gallery, Praha

Artradar: Pracuje pod kurátorským vedením

PhDr. Karla Srpa. Očekává se růst kariéry vzhledem

k mládí, talentu a píli.

Sběratelský tip: Sběrateli oblíbené jsou portréty

se skleněnými bublinami.

Ceny pláten: 100 000–450 000 Kč

VLADIMÍR SKREPL:

NĚŽNÁ JE NOC

Akryl, plátno 100 x 100 cm 2014 Cena: 130 000 Kč

Přímočarost a syrovost Skreplových figur proniká až do podstaty naší duše, do jejích nejtemnějších zákoutí.

Zastoupení: DSC Gallery, Praha

Ocenění: Cena Jiřího Kovandy (2007)

Artradar: Od roku 2004 vede ateliér malby na AVU, má za sebou řadu institucionálních

výstav a je zastoupen v řadě významných sbírek: Sběratelsky žádané jsou práce z konce

80. let a z posledních let.

Sběratelský tip: Málokdo ví, že Skrepl vytvořil v 80. letech velkorozměrové práce

olejem na papíře nažehlené na plátně, vzhledem k povaze média cenově výhodné,

což ocení sběratelé s omezeným budgetem, kteří nechtějí slevit z kvality. Jde o jedny

z nejautentičtějších prací, které v 80. letech vznikly.

Ceny malby na papíře: 250 x 150 cm – 200 000–300 000 Kč

Ceny pláten: 100 000–450 000 Kč

CHYBA 1

KUPUJTE JENOM ZAVEDENÁ JMÉNA

Omyl. V tom je nejčastější rozdíl mezi tím, kdo na obchodu s uměním vydělá, a kdo ne. Mezi tím, kdo trendy tvoří a kdo kopíruje. Je důležité hlídat, co v umění vzniká, je mladé a právě se vynořuje, protože to má větší potenciál pro růst a uznání. Investičně jsou zajímaví umělci na začátku kariéry. Právě ti vytvářejí díla, která by se mohla v budoucnu ukázat jako průlomová. Je to riskantní, ale když to vyjde, vyhráváte jackpot.

CHYBA 2

SPOKOJTE SE S PĚTIPROCENTNÍ SLEVOU

Galerie se obecně se svými umělci dělí rovným dílem padesát na padesát z kupní ceny. To znamená, že s trochou vyjednávání byste měli dostat minimálně deset procent slevu. Speciálně v dnešní době, kdy zraněné galerie krvácejí kvůli finanční krizi a fatální nedostatek peněz mají i umělci, to vždy stojí za zkoušku.

Galeristé za zády s umělci, kteří chtějí, ale nedostávají peníze, na to nejspíš uslyší. Samozřejmě to ale neplatí u megastars, jakými jsou Jeff Koons nebo Mauritio Catallan.

CHYBA 3

KUPTE ATYPICKOU PRÁCI

V každé výstavě je vždy jedno dílo, které vybočuje z kurzu. I kdyby na show dobrého umělce byl jakkoli mistrovský kus, ale netypický pro jeho tvorbu, trh s uměním je k tomu bohužel lhostejný. Bez ohledu na to, jak uhrančivý ten kus je, bez ohledu na to, jak zajímavá je cena, jednejte s tím jako s drogou a řekněte prostě: Ne! Pokud přece koupíte, budete se proklínat, až zjistíte, jak těžké je ten „inspirativní“ kus prodat.

CHYBA 4

NAKUPUJTE BEZ POŘÁDNÉHO PŘEDSTAVENÍ

Připravte se, že se vám dostane zacházení podle toho, kdo vás galeristovi představí. Dejte si velmi záležet na tom, aby to byl jiný dobrý sběratel nebo známý galeristy. Pokud totiž galerista zjistí, že se stýkáte s jiným „jeho“ sběratelem, možná příště odolá říct vám za obraz vyšší částku, než za kolik ty samé obrazy nabízí svým „stálým“ klientům. Také si zajistíte, aby vám nepředkládal „béčkové“ práce, které už někdo jiný odmítl. Je to trochu jako v dobrém anglickém jachtovém klubu, dobré doporučení vám zajistí dlouhotrvající férový a spokojený vztah.

CHYBA 5

KUPTE NEJDRAŽŠÍHO UMĚLCE, KTERÝ JE ZROVNA HOT

O řízených spekulacích na trhu s uměním by se daly napsat knížky, ale zjednodušeně: nejdráž nakupují kavky. Kdo si může dovolit být kavkou, a přesto se cítí komfortně, je šťastný člověk. Všem ostatním, kteří se zabývají otázkou za kolik, co a kde koupit, radím zpozornět, když je něco nejdražší. Budete totiž muset najít někoho, kdo to v budoucnu koupí ještě za víc. Sexy sestřička z nemocnice, olej Richarda Prince, se před dvěma lety na aukcích Sotheby‘s prodával za osm milionů. Dnes, když už bublina splaskla, ho od vás nikdo nekoupí ani za polovinu. Zároveň je to ten samý obraz, který stál v newyorské galerii Gladstone v roce 1999 jen 85 000 dolarů. Chytře investují ti, kdo kupují v galerii, a pak ve vhodné době prodají. Inteligentní sběratel kupuje na primárním trhu v řádech tisíců a kavka na sekundárním trhu, v aukci, za miliony. Dívejte se tedy pozorněji v galeriích a odolejte nákupům v aukci.